رهنمودهایی پیرامون سوالات جنسی کودکان

folder_openمقالات آبرنگ
visibility136 بازدید
commentبدون دیدگاه
سوالات جنسی کودکان

رهنمودهایی پیرامون سوالات جنسی کودکان

همه کودکان درباره خودشان و اینکه ازکجا آمده اند کنجکاو هستند و درعین حال آنها از زمان شیرخوارگی شروع به دانستن درباره خود می کنند و خیلی زود به تفاوت های بین دو جنس پی می برند و هر چه بزرگتر می شوند دور نگه داشتن آنها از مقوله جنسی سخت تر می شود و نتیجه این می شود که به پرسش درباره مسائل جنسی بپردازند.

ما نیز مانند بعضی از والدین ممکن است از پاسخ دادن به اینگونه سوالات به هراس ببیفتیم. اما سعی کنید به خاطر خجالت کشیدن از پاسخ دادن به سواالت شانه خالی نکنید.

شاید صحبت کردن در مورد مسائل جنسی در خانواده شما ممنوع باشد اما فرزند خردسال شما مانند شما فکر نمی کند.

توجه او نسبت به این سوال گناه آلود نیست فقط از کنجکاوی ذاتی نشات می گیرد. هنگام بحث درباره موضوعاتی که به امور جنسی مربوط است، احساسات، عواطف، عشق، و ارزش های اخلاقی را دخیل کنید. ترکیب این مفاهیم با صراحت و صداقت به کودکان شما کمک می کند تا هنگامی که بزرگ شدند در مورد رفتار جنسی خود خویشتندار و دارای قضاوت صحیح باشند.

نمونه سوالات جنسی کودکان

  • بچه ها چطوری درست میشن؟ چرا من به دنیا آمدم؟
  • بچه چطوری تو شکم زندگی می کند؟ چطوری نفس میکشد؟
  • بچه چطوری می فهمد کی باید به دنیا بیاد؟
  • چرا بچه از شکم مامان بیرون نمی افتد؟ بچه چطوری به دنیا میاد؟
  • بچه توی شکم مامان چی می خوره؟
  • آیا مردها هم میتوانند بچه دار بشند؟
  • آیا داخل شکم تو تاریک است؟ اندازه بچه در شکم تو چقدر هست؟

سوالات جنسی کودکان

رهنمودهایی برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان

  • از گفتن حقیقت به کودکتان خودداری نکنید. شما موظفید بدون ترس و خجالت پاسخی شفاف و صادقانه به کودکتان بدهید.
  • فکر نکنید باید تمام جزئیات را برای کودکتان شرح دهید. اینکار نه ضروری است و نه برای کودک شما مناسب است .
  • سعی کنید در پاسخ به سواالت کودکانتان داستان بافی نکنید و حقیقت امر را به نحوی اغراق آمیز و نه بیش از حد خالص شرح دهید.
  • می توان از موجودات دیگر مثل گیاهان و جانوران شروع کرد و سپس به انسان رسید.
  • با استفاده از یک پوستر دیواری یا کتاب بارداری که حاوی تصاویر ماه به ماه از تغییرات در بارداری باشد همراه با پیشرفت بارداری نحوه تکامل جنین را به کودکتان نشان دهید.
  • بهتر است این آگاهی توسط والدین به آنها برسد تا اینکه توسط دوستان، منابع غیر قابل اعتماد و… کسب شود.

نمونه پاسخ به سوالات جنسی کودکان

  • برای سنین 2-4 سال: تو در شکم مامان به وجود آمدی و تا زمان به دنیا آمدن آنجا در آرامش رشد کردی.
  • برای سنین 4-8 سال: تو را لک لک برای ما نیاورد و یا تو را از درخت نچیدیم و یا از بازار نخریدیم تو مثل دیگر بچه ها در رحم مادر همانند تبدیل دانه به گل و یا تخم به جوجه و یا شکوفه به گل رشد کردی تا زمان تولدت فرا رسید.
  • برای سنین 8-11 سال: تو از اسپرم پدر و تخمک مادر به وجود آمدی اسپرم پدر و تخمک مادرد ر شکم مامان به هم پیوستند تا تو را به وجود بیاورند. به همین خاطر تو شخص مهم و ترکیبی دوست داشتنی از بابا و مامان هستی.

سوالات جنسی کودکان

ورای این پرسش های کودکانه چیست؟

دنیای یک کودک خردسال کاملا معطوف به خود اوست و یک پاسخ ساده کنجکاوی او را ارضا می کند.

اغلب این پرسش ها وقتی به وجود می آیند که شما به کودکتان می گویید نوزاد دیگری در راه است و بسیار مهم است که دراین زمان آمادگی پاسخ دادن به پرسش های او را درباره روابط جنسی، تولید مثل، و بارداری را داشته باشید.

سعی کودک خردسال فقط این است که درک روشنی از کودکی که ظاهرا درون بدن شخص دیگری زندانی است به دست آورد. شاید کودک شما زن بارداری را در فروشگاه و یا مطب دیده باشد.

  • همه کودکان سعی می کنند در مورد چگونگی خارج شدن نوزاد از بدن مادرحدس هایی بزنند. کودکان خردسال فکر می کنند که شاید مادر با باز کردن زیپ کودک را به دنیا می آورد.
  • کودکان بزرگتر به ساز وکار زایمان علاقه مندند و ممکن است بخواهند محلی را که نوزاد از آن خارج می شود، ببینند.
  • بعضی از کودکان به خصوص آنهایی که در روستا زندگی می کنند ممکن است زایمان حیوانات را دیده باشند و بخواهند بدانندکه آیا در مورد انسان نیز قضیه به همین شکل است یا خیر.
  • همچنین کودکان بزرگتری که مختصری ازدانش علوم تجربی و یا زیست شناسی آشنایی دارند، ممکن است بخواهند بدانند که آیا زایمان به مادر آسیبی می رساند یا خیر و اثرات آن بر نوزاد چگونه است.

هر بار که به چشمان کودکتان مستقیم نگاه می کنید با صمیمیت صحبت کنید و پاسخی صادقانه بدهید، و با آن ها پیوندی برقرار کنید، پیوندی که می تواند یک عمر ادامه یابد.

یک پیشنهاد: استفاده از کتاب‌ برای پاسخ به سوالات جنسی کودکان

والدین یکی از مهم ترین عوامل مؤثر در شکل گیری شخصیت و هویت جنسیتی کودک هستند. این نقش غیرقابل انکار مستلزم آن است که والدین از روش های مناسب برای آموزش جنسی به کودکان استفاده کنند. صحبت در مورد مشکلات جنسی برای اکثر والدین دشوار است، به همین دلیل است که مطالعه کتاب آموزش مراقبت جنسی از کودکان و به طور کلی مراقبت جنسی می تواند به خانواده ها در این زمینه کمک کند و این مشکل را کاهش دهد.

خوشبختانه کتاب های مختلفی در این زمینه وجود دارد. به عنوان مثال کتاب «بدن من متعلق به من است» و کتاب «رازهایی که نباید کتمان شود» تجاوز جنسی و مالکیت بدن را به زبان کودکانه و بدون ایجاد ترس کاذب به کودکان 3 تا 8 ساله آموزش می دهد. بدن آنها فضای شخصی آنهاست.

باید در نظر داشت که یادگیری آموزش جنسی مانند ریاضی و علوم باید به تدریج و در طول زمان انجام شود. بنابراین بهتر است از مفاهیم اولیه شروع کنید و در کنار رشد کودک و افزایش قدرت درک او، تعداد مفاهیم پایه را افزایش دهید تا به جزئیات بیشتری دست پیدا کنید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up